LCHF-resan har börjat

Om någon är intresserad att följa min resa mot ett smalare och förhoppningsvis sundare liv så kommer ni att kunna göra det här på min LCHF-blogg!

Som lite bakgrundsinformation kan jag nämna att jag har varit överviktig sedan innan jag började högstadiet. När jag började sjuan så vägde jag in på 100 kg. Övervikten har sedan följt mig i mitt vuxna liv. Vid två tillfällen tidigare har jag med hjälp av dieter som varit närmast att se som ren tortyr har jag lyckats gå ned i vikt till min matchvikt som ligger någonstans mellan 80-85 kg. En av dieterna jag följde krävde att jag fick komplettera med kosttillskott, den andra gick ut på att äta max 1500 kalorier per dag.

Utöver detta har jag vid flera tillfällen försökt med andra dieter för att gå ned i vikt, men det har inte gått att fullfölja av flera olika anledningar. Jag har bland annat provat Viktväktarna som är en metod som fungerar, men jag tycker det är alldeles för mycket bestyr med att hålla reda på points och skriva upp detta, samtidigt som man måste hålla koll på hur mycket maten väger.

Efter att ha läst en hel del om LCHF och hört vänner och bekanta som haft framgång med dieten och gått ned i vikt, så valde jag att prova. Vad har jag att förlora egentligen? Ingenting! Vad kan jag förlora om jag inte gör något åt min övervikt? Framförallt hälsan, men också livskvalitet. Med den kraftiga övervikt jag har (143 kg när jag startade) så kan livet vara jobbigt i mellanåt. Konditionen är i botten, mitt fel förstås att jag inte motionerat, men också flera andra saker. Man är osmidig och även enklare saker blir jobbiga att genomföra, för att inte tala om hur svårt det är att hitta kläder som ser ut för något, och som sitter någorlunda bra. Allt detta har gjort att jag fått inspiration att prova LCHF-dieten.

Min första tid med LCHF

Jag är en matglad person som gillar fet mat. Det verkar vara en bra utgångspunkt med LCHF-dieten tycker jag. Nackdelen är att jag också gillar goda smörgåsar och gott kaffebröd vilket inte är bra när det gäller LCHF. Jag tycker dock detta är så intressant och lockande så jag kan tänka mig att skippa smörgåsar och kaffebröd.

Jag väljer att från början följa LCHF relativt strikt och tillåter mig bara att äta livsmedel som innehåller max 5% kolhydrater. Att sedan äta fet mat tills man är lagom mätt känns riktigt bra. Frukosten brukar bestå i antingen bacon och ägg samt någon ostskiva med Bregott på, alternativt grekisk youghurt med solrosfrökärnor på samt ett eller två kokta ägg med majonäs. Äggen byter jag ibland ut mot några ostskivor med skinka eller kalkon och Bregott. I veckorna när jag arbetar så äter jag lunch ute. Lunchrestaurangen jag brukar gå till har alltid tre rätter att välja på och det finns alltid något som passar. Naturligvis äter jag inte ris, potatis eller pasta till, utan jag brukar ta en rejäl tallrik med grönsaker från salladsbuffen och till det så tar jag rejält med dressing. Varmrätten äter jag tills jag känner mig lagom mätt sedan slutar jag, även om det finns mat kvar på tallriken. Middagen när jag kommer hem läggs upp ungefär som lunchen.

Jag har nu följt LCHF-dieten i två veckor. Under dessa två veckor har jag gått ned 2,2 kg i vikt. Nu är inte viktnedgången det enda positiva i detta. Min mage har under många år varit stökig, jag har ofta känt mig uppblåst och jag har haft gaser. Efter dessa två veckor med LCHF så är min mage lugnare än någonsin och jag mår i största allmänhet bättre. Det enda negativa jag märkt är att jag ofta har en dålig smak i munnen och jag är ofta törstig.

Vitaminer är något jag kompletterar med och nu har jag sett att du kan köpa vitaminer hos vitamintorget på nätet. De har ett stort utbud av vitaminer.

Min ambition är att skriva här i bloggen åtminstone en gång i veckan efter att jag har vägt mig. Jag väger mig på fredagar så blogginlägget kommer någon gång under helgen förhoppningsvis.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>